LOGIN

Passwoord vergeten ?

De 5 meest gemaakte fouten bij het beginnen van een webwinkel

September 29, 2009

Regelmatig wordt ik gevraagd om webshop reviews te doen en heel veel zie je dezelfde problemen naar voor schuiven bij zowel de beginnende als de reeds gevestigde e-commerce ondernemer.

Wat me vooral opvalt is het feit dat velen nog steeds te ‘hobby gericht’ bezig zijn. Nu misschien is het enkel de bedoeling om iets extra bij te verdienen maar dan nog, het is geen excuus om dezelfde fouten te blijven maken. Er is nu eenmaal meer nodig dan een webwinkel software (of dat nu gratis/open source of betalend is) en het ingeven van je producten om er een succesvolle webshop van te gaan maken.

Hier even een top 5 van problemen die heel veel terugkomen ;

1. Aan bezoekers geen probleem maar ik verkoop toch zo weinig !

En dan vraag ik…”als jij op een dergelijke site terecht komt, straalt het iets professioneel uit en geeft het je voldoende vertrouwen zodat jij je cash durft boven te halen ?”. Het grote probleem is dat velen gek worden gemaakt door de SEO talk en het moeten goed doen in Google dat ze vergeten dat niet Google maar wel de bezoekers voor het rinkelen van de kassa gaan zorgen !

Van alle sites die ik de revue zag voorbijkomen de afgelopen…

Lees verder

Wat als je webshop het iets minder goed doet ?

August 18, 2009

Het afgelopen jaar werden  we ermee rond de oren gegooid : de economische crisis ! Overal stijgen kosten en lonen en moeten velen het doen met een stuk minder winstmarge. De retail markt begint zich meer en meer te verschuiven naar het internet. Is op zich ook logisch want je kan aanzienlijk in je vaste kosten (en misschien ook personeelskosten) gaan snoeien, je beschikt over de mogelijkheid om een veel groter publiek aan te spreken en je kan 24/24 , 7/7 en 365/365 verkopen .

Niettegenstaande dat de e-commerce markt hier in Europa nog steeds in de lift zit (28% meer online verkoop in 2008 tov 2007) en mensen zich steeds meer meester maken van het internet medium om iets te kopen zie ik toch een hoop online ondernemers panikeren omdat ze een daling in hun omzet waarnemen.

Paniek is nooit een goede drijfveer om nieuwe zaken te gaan proberen om zo snel mogelijk nieuwe klanten en $$ binnen te brengen.

Ik wil meer bezoekers op mijn site…meer bezoekers = meer $$$

Gevaarlijke uitspraak en niet zo makkelijk als de theorie laat uitschijnen….

Lees verder

Wat doe je als iemand net iets heeft gekocht ?

June 29, 2009

Stuur je die nieuwe klanten naar een muffe bedankpagina waarop staat te lezen dat hij bedankt is voor zijn aankopen met eventueel een bevestiging van zijn bestelling die net net plaatste en laat je hem dan aan zijn lot over ?

Als iemand je bedankpagina ziet wil dat zeggen dat hij al een behoorlijk lange weg heeft afgelegd en misschien belangrijker nog, dat jij die bezoeker hebt kunnen overhalen om bij jou een bestelling te plaatsen in plaats van bij jouw concurrent !

Laten we even terug gaan in de tijd

Sluit je ogen even voor een seconde en probeer je de zoektocht van iemand die ongeveer weet wat ze willen te visualiseren…die surft op het net op zoek naar..Typt zijn zoekopdracht in, ziet niet gelijk iets wat hij aanspreekt dus gaat hij de zoekopdracht gaan verfijnen. Google geeft weer nieuwe resultaten en daar sta jij tussen met een advertentie of organisch resultaat. Er moet al iets zijn die hen aanspreekt (goede call to action) om op jouw link te klikken. Maar ze gaan eerst naar 3 andere resultaten..pas na 10 (frustrerende?) minuten te hebben gespendeerd op de 3 andere sites komen ze bij jouw terecht en banen ze zich een weg doorheen je site op zoek naar…

Ze …

Lees verder

Hoe ziet de ideale productpagina in je webshop er uit ?

June 14, 2009

Veel mensen die beginnen (of reeds gestarte ) met het maken van een webshop  hebben geen goed beeld van hoe een ‘goede’ product pagina er moet gaan uitzien. Fotootje hier, tekstje en prijs daar..alles wordt rondgezaaid op de pagina zonder echt na te denken. In veel gevallen zit men ook vast aan hun shoppingcart software die niet echt veel mogelijkheden biedt qua design.

Na een tijdje stelt men dan ook veelal vast dat ze wel bezoekers op hun site hebben maar dat het niet converteert of met andere woorden, niemand die daadwerkelijk iets koopt. Er is dus sprake van een conversie probleem.

Als je verkeer niet genoeg converteert dan zijn er verschillende oorzaken mogelijk (de eerste zou kunnen zijn dat je het verkeerde publiek aantrekt) maar eenmaal je de bezoekers op je site hebt wordt het een stuk makkelijker en kan je gaan testen en zal je sneller tot een conclusie kunnen komen dan bij vraag 1.

Laten we er van uit gaan dat je het ‘juiste’ verkeer binnen krijgt op je pagina’s maar de conversies blijven helaas nog steeds beneden alle peil. Dan moet je vast en zeker met de layout van je pagina gaan spelen. Bij veel starters die een webwinkel openen(en zelfs bij sommige ‘groter…

Lees verder

ANDERE ARTIKLES

SCHRIJF JE HIER IN VOOR ONZE GRATIS CURSUS

Ontvang onze gratis video cursus en leer hoe je door enkele eenvouige zaken toe te passen meer uit je bezoekers haalt !

Voornaam

E-mail

Wij respecteren uw privacy , gegarandeerd !