LOGIN

Passwoord vergeten ?

Hoe ziet de ideale productpagina in je webshop er uit ?

Veel mensen die beginnen (of reeds gestarte ) met het maken van een webshop  hebben geen goed beeld van hoe een ‘goede’ product pagina er moet gaan uitzien. Fotootje hier, tekstje en prijs daar..alles wordt rondgezaaid op de pagina zonder echt na te denken. In veel gevallen zit men ook vast aan hun shoppingcart software die niet echt veel mogelijkheden biedt qua design.

Na een tijdje stelt men dan ook veelal vast dat ze wel bezoekers op hun site hebben maar dat het niet converteert of met andere woorden, niemand die daadwerkelijk iets koopt. Er is dus sprake van een conversie probleem.

Als je verkeer niet genoeg converteert dan zijn er verschillende oorzaken mogelijk (de eerste zou kunnen zijn dat je het verkeerde publiek aantrekt) maar eenmaal je de bezoekers op je site hebt wordt het een stuk makkelijker en kan je gaan testen en zal je sneller tot een conclusie kunnen komen dan bij vraag 1.

Laten we er van uit gaan dat je het ‘juiste’ verkeer binnen krijgt op je pagina’s maar de conversies blijven helaas nog steeds beneden alle peil. Dan moet je vast en zeker met de layout van je pagina gaan spelen. Bij veel starters die een webwinkel openen(en zelfs bij sommige ‘grotere’ spelers) is de productpagina te rommelig en onoverzichtelijk om je potentiële klant gelijk in je verkoopsfunnel te trekken. En het is nochtans niet zo moeilijk mensen en we hoeven enkel naar de grote spelers in het veld te kijken..die hebben immers de $$ om het kleinste detail op hun site uitvoerig te testen.

Voor hen is een verbetering van 0,2 % van hun conversie natuurlijk wel een big deal..Als je slechts 500 euro per maand verkoopt ligt dat natuurlijk helemaal anders en is de tijd die je in een dergelijk onderzoek stopt het waarschijnlijk niet waard. Laten we even naar een ipdo nano zoeken bj een paar verschillende shops die het ‘goed’ doen online…zachtjes uitgedrukt :o

Amazon
ipodamazon

Target
ipodtarget

BestBuy
ipodbestbuy

Walmart
ipodwalmart

Heb je goed gekeken naar de verschillende product pagina’s of ben je gewoon snel even naar beneden gescrold om het vervolg van het verhaal te lezen..Shame on you als je dat hebt gedaan..ik probeer je iets bij te leren dus terug waar je vandaan komt en zoek een patroon ! :o

Het zal iets in deze aard hier zijn :

ipodtemplate

Dit is wat zich boven ‘the fold’ bevindt, dit is wat je te zien krijgt zonder te scrollen. Is content king ? Jazeker… maar meestal voor de zoekmachines en zeker niet het allerbelangrijkste voor een mogelijke koper. Als die op zoek is naar een ipod nano en komt op een pagina terecht , dan wil hij :

  1. de foto zien ter bevestiging van zijn zoektocht..klopt het wat ik zoek visueel ?
  2. de naam van het product zien..weeral bevestiging, de foto is ok maar gaat het daadwerkelijk ook om hetzelfde product
  3. is het beschikbaar..dus als ik het koop, mag ik het dan zeer snel verwachten…ik haat wachten..
  4. waar is de add to cart knop

Een beschrijving , reviews, etc blijven een belangrijke rol spelen (en volgens mij winnen de reviews meer en meer aan populariteit) maar is NIET het eerste wat een mogelijke koper wil zien !

Er is nog 1 opmerkelijke zaak bij alle shops hier…zie je het ? Ik zou er eigenlijk een quiz moeten van maken :o Maar geen enkele toont een navigatie aan de linker kant ! Dus eenmaal je op een productpagina terecht komt, is er niet veel verstrooiing mogelijk en wordt de koper als het ware in de funnel “gezogen”. Ik heb geen idee of dit ook zo goed zou werken bij kleine shops en heb het nog niet getest maar het is iets wat je meer en meer ziet voorkomen.

Walmart is trouwens de enige die geen add to cart knop toont ‘above the fold’…je moet eerst naar beneden scrollen en krijgt alle accessoires voorgeschoteld vooralleer je bij de knop komt. Niet slecht gezien en blijkbaar werkt dat perfect voor ze.

Wist je trouwens dat ongeveer 35% van Amazon’s verkoop afkomstig is van upsell & cross sell ? Iets wat wij ook nog teveel over het hoofd zien want het is niet zo makkelijk zoals het lijkt. Ergens een vermelding op je pagina zetten van “klanten die dit product kochten , kochten ook…” en een paar fotootjes zijn niet genoeg om extra verkopen te stimuleren..integendeel, je kan er jezelf soms meer kwaad dan goed mee doen maar laten we dat houden voor een andere keer ..

ANDERE ARTIKLES

SCHRIJF JE HIER IN VOOR ONZE GRATIS CURSUS

Ontvang onze gratis video cursus en leer hoe je door enkele eenvouige zaken toe te passen meer uit je bezoekers haalt !

Voornaam

E-mail

Wij respecteren uw privacy , gegarandeerd !