LOGIN

Passwoord vergeten ?

Wat doe je als iemand net iets heeft gekocht ?

Stuur je die nieuwe klanten naar een muffe bedankpagina waarop staat te lezen dat hij bedankt is voor zijn aankopen met eventueel een bevestiging van zijn bestelling die net net plaatste en laat je hem dan aan zijn lot over ?

Als iemand je bedankpagina ziet wil dat zeggen dat hij al een behoorlijk lange weg heeft afgelegd en misschien belangrijker nog, dat jij die bezoeker hebt kunnen overhalen om bij jou een bestelling te plaatsen in plaats van bij jouw concurrent !

Laten we even terug gaan in de tijd

Sluit je ogen even voor een seconde en probeer je de zoektocht van iemand die ongeveer weet wat ze willen te visualiseren…die surft op het net op zoek naar..Typt zijn zoekopdracht in, ziet niet gelijk iets wat hij aanspreekt dus gaat hij de zoekopdracht gaan verfijnen. Google geeft weer nieuwe resultaten en daar sta jij tussen met een advertentie of organisch resultaat. Er moet al iets zijn die hen aanspreekt (goede call to action) om op jouw link te klikken. Maar ze gaan eerst naar 3 andere resultaten..pas na 10 (frustrerende?) minuten te hebben gespendeerd op de 3 andere sites komen ze bij jouw terecht en banen ze zich een weg doorheen je site op zoek naar…

Ze vinden wat ze zoeken, hebben interesse maar besluiten om toch nog even verder te zoeken in Google en verlaten je site. Na een paar dagen weten ze precies wat ze willen en ze kunnen zich herinneren dat ze een paar dagen geleden op een site zaten die hun wel aansprak maar welke site was dat nu ook alweer…damn nooit aan gedacht om dat ergens op te slaan of te bookmarken.

De zoektocht naar jouw site begint…20 minuten en 25 zoekopdrachten verder zie je ze opnieuw op je site verschijnen. Je site heeft een duidelijke navigatie of je communicatie is in die mate goed dat ze behoorlijk snel op de pagina terechtkomen waar ze op de koop nu knop willen drukken…

Ze komen al dan niet gelijk in de shoppingcart terecht en beslissen om maar gelijk de koe bij de hoorns te vatten en beginnen met het invullen van hun gegevens. Op het moment dat ze hun creditcard gegevens moeten ingeven of ze worden naar een externe betaalpagina gebracht beginnen ze even te twijfelen of het eigenlijk wel verstandig en vooral veilig is om zoiets te doen, ze zijn immers nog niet zo ‘bedreven’ in die dingen.

Maar een goede value propostion en duidelijke aanwezigheid van je waarbog&garantie trekken hun toch over de streep et voila de kaartgegevens worden ingevuld…de bestelling wordt nog eens nagekeken op de volgende pagina en…damn..daar zien ze toch wel dat er een typo staat in de straatnaam ! Gelukkig is het duidelijk hoe ze dat snel even veranderen en uiteindelijk na 6 dagen van zoekwerk, 55 zoekopdrachten, 22 verschillende sites en het overwinnen van hun koopangst sturen hun hersenen een impuls naar hun wijsvinger met het commando “drukken op die handel ! “

Voila…de koop is gesloten en jij kan je ogen weer open doen :o

Weet je nu hoeveel moeite het kost ?

Heb je nu even een beter beeld van waar sommigen komen, welke moeite het heeft gekost om op dat lullige knopje te drukken en hoeveel mogelijkheden ze hadden om toch iets anders te doen daar uiteindelijk op te drukken ?

In de eerste plaats proficiat aan jezelf ! Echt, niet altijd even makkelijk om mensen te overtuigen maar denk even na of je toch geen steekje laat vallen ?

Nadat hun behoefte om op de “close the deal knopje” is bevredigd komen ze op jouw bedankpagina terecht (althans dat hopen we) waar er misschien staat te lezen : “uw bestelling werd goed ontvangen, een bevestiging werd naar je emailadres gestuurd” en daar stop het meestal..

Tijd vrees ik om dat even aan te pakken. Wat er volgens mij altijd moet bijstaan en liefst in zo weinig mogelijk woorden :

  • Wees dankbaar tegenover je klant en het woordje DANK U doet wonderen
  • Vertel hun dat de bestelling (en eventueel de betaling) succesvol werd geplaatst en er verder geen stappen meer zijn
  • Wat er verder gaat gebeuren
  • Wanneer ze hun bestelling mogen verwachten
  • Waar ze terecht kunnen met eventuele vragen (tel / email / live chat /etc)

Tot zover de kant van de klant maar hey denk eens even na..ze hebben je zo pas hun vertrouwen gegeven door te kopen, waarom zou je geen up/cross sell gaan proberen door gerelateerde producten aan hun aankoop te tonen op de bedankpagina met eventueel een korting en natuurlijk gaan extra verzendkosten ! Misschien hebben ze er nooit aan gedacht bij de aankoop omdat ze zo gefixeerd waren op het kopen van product X…

Een up/cross sell moet niet altijd op het niveau van het product of de checkout gebeuren. Daar hebben ze je immers nog niet het vertrouwen gegeven en zullen ze het misschien eerder storend of opdringerig vinden !
Wat kan je nog doen ? Even snel hardop denken :

* Een kortingsbon die X aantal tijd geldig is (indien ze nu niks meer willen kopen)
* Je social media profielen ‘prostitueren’ zodat je ze via die weg ook kan bereiken
* Een kleine enquête laten invullen (aanrader!)
* Automatisch lid maken van je members only club…ze het gevoel geven dat je echt om ze geeft

Er zijn vast en zeker nog wel een aantal zaken waarmee je op de proppen kan komen..

Vergeet je SEO en linkbuilding even en denk even na hoe je het meeste uit je bezoeker haalt !

ANDERE ARTIKLES

SCHRIJF JE HIER IN VOOR ONZE GRATIS CURSUS

Ontvang onze gratis video cursus en leer hoe je door enkele eenvouige zaken toe te passen meer uit je bezoekers haalt !

Voornaam

E-mail

Wij respecteren uw privacy , gegarandeerd !