LOGIN

Passwoord vergeten ?

De 5 meest gemaakte fouten bij het beginnen van een webwinkel

Regelmatig wordt ik gevraagd om webshop reviews te doen en heel veel zie je dezelfde problemen naar voor schuiven bij zowel de beginnende als de reeds gevestigde e-commerce ondernemer.

Wat me vooral opvalt is het feit dat velen nog steeds te ‘hobby gericht’ bezig zijn. Nu misschien is het enkel de bedoeling om iets extra bij te verdienen maar dan nog, het is geen excuus om dezelfde fouten te blijven maken. Er is nu eenmaal meer nodig dan een webwinkel software (of dat nu gratis/open source of betalend is) en het ingeven van je producten om er een succesvolle webshop van te gaan maken.

Hier even een top 5 van problemen die heel veel terugkomen ;

1. Aan bezoekers geen probleem maar ik verkoop toch zo weinig !

En dan vraag ik…”als jij op een dergelijke site terecht komt, straalt het iets professioneel uit en geeft het je voldoende vertrouwen zodat jij je cash durft boven te halen ?”. Het grote probleem is dat velen gek worden gemaakt door de SEO talk en het moeten goed doen in Google dat ze vergeten dat niet Google maar wel de bezoekers voor het rinkelen van de kassa gaan zorgen !

Van alle sites die ik de revue zag voorbijkomen de afgelopen dagen zijn er 1-2 waarvan ik durfde zeggen dat ze genoeg professionaliteit uitstraalden. Nog voor je aan SEO durft te denken, zorg er voor dat je site op en top is voor de bezoeker en ze niet gaan denken van “damn..wat shuiven ze me hier voor de neus..snel wegwezen”.

Of beter gekend als het “ik zag, ik kwam, en ik wil hier zo snel mogelijk weg” syndroom

Een profi design en usability gaan dan ook voor alles ! Als je dus niet over de nodige designer skills beschikt en het inzicht om een overzichtelijke site in elkaar te knutselen, leg wat cash aan de kant en laat het door iemand doen die weet waar hij mee bezig is.

Mijn motto is de laatste jaren veranderd van “wat ik zelf doe, doe ik meestal beter” naar “waarom zou ik het zelf doen als een ander het beter en sneller kan” en geloof me dat is de enige manier om er echt iets van te bakken. Zolang het hobby matig is en het is om iets extra bij te verdienen kan je het misschien nog redden maar als je full time wilt gaan dan heb je een probleem.

Hun sterkste punt waarmee dergelijke sites verkopen is..”onze prijzen zijn 20-30% goedkoper dan in de winkel”. Geloof me , als jouw site er crappy uitziet dan zal ik in ieder geval zonder probleem die 20 of 30% meer betalen bij je concurrent die wel vertrouwen uitstraalt en waarvan ik de indruk heb dat er echt een bedrijf achter schuilt in plaats van een ‘amateur’. Niet onrespectvol bedoeld maar vind hier even de goede woorden niet :o

2. Welkom in onze webshop waar je blablabla

Ik schat dat ik dat in de helft van de gevallen heb gezien. De alom bekende homepagina’s waar je hartelijk wordt verwelkomt en je te lezen krijgt wat je kan vinden in de shop, hoe goedkoop het wel niet is, hoe je een account moet aanmaken, etc.

Geen kat die daar oren naar heeft dus deleten dat literair stukje !

Als bezoekers via je homepagina binnen komen dan moeten ze gelijk zien waar het over gaat. Zien wil inderdaad ook zeggen dat er iets te lezen moet vallen maar geen ellendig lange stukken die je eerst moet doorworstelen voor je uiteindelijk een idee krijgt. Vergelijk deze 2 homepagina’s eens, neem de chronometer bij de hand en kijk even hoelang je er over doet bij beide pagina’s om te weten waar het over gaat..

3. Groot, groter…grootst

Moet iedereen denken als ze hun header beginnen te ontwerpen. Gigantische dingen heb ik gezien die niet perse ‘lelijk’ zijn maar wel alle waardevolle info die een bezoeker eigenlijk eerst zou moeten zien omdat hij daar misschien toevallig wel op zoek naar is, onder de vouw van je pagina gaan duwen. En als je bij elke pagina die jumo header ziet verschijnen heeft dat niet echt een frisse indruk en eerder iets van “oh neen daar heb je dat ding weer..”

4. Wie zoekt die vindt

Verstoppertje spelen is blijkbaar een spelletje waar geen leeftijd op staat :o Pagina’s en navigaties waar zoveel als mogelijk wordt ingeduwd om toch maar alles te kunnen tonen in één oogopslag. Als we daar een eye tracking onderzoekje zouden kunnen zien dan zou een pingpong spel er niks bij zijn.

Think Zen…think Google..make it easy en laat mensen niet nadenken !

Je 47 verschillende categorieën in je navigatie willen proppen heeft geen zin en komt alles behalve duidelijk over. Probeer een paar hoofd categorieën te maken en vertrek van daaruit. Een bezoeker vindt het helemaal niet erg om 2 of 4 keer te moeten klikken voor hij vindt wat hij zoekt, zolang het maar duidelijk is en hij weet waar hij ergens zit op de site. Voor de zoekmachines maakt het echter wel uit maar daar zijn maar daarvoor kunnen we een extra vorm van navigatie gaan aanmaken. Zoals eerder gezegd, denk eerst aan je bezoekers (zij hebben de cash), dan aan de zoekmachines.

Gebruik ook mensentaal en laat alle technische poe ha vallen (tenzij je echt in een niche B2B zit). En als je het perse wilt gebruiken, voorzie een speciaal gedeelte op je site daarvoor. Meer dan 80% van je bezoekers zijn waarschijnlijk niet technisch aangelegd en totaal onbekend met je vaktermen.

Denk er ook aan dat er verschillende soorten bezoekers op je site landen en je dus verschillende talen moet spreken / voorzien.

Aan de andere kant heb je natuurlijk je categorie en productpagina’s die duidelijk moeten zijn en ‘rust’ moeten uitstralen. Veel pagina’s zijn bezaaid en bijna overwoekerd met foto’s, tekstjes, knopjes , linkjes en andere troep. Zorg voor voldoende white space en een duidelijke afscheiding zodat bezoekers niet misselijk worden bij het aanschouwen van jouw pagina.

Vergelijk deze 2 voorbeelden eens :

In het eerste voorbeeld loopt alles kris kras door elkaar, geen afscheiding en totaal onduidelijk waar we eens gaan op klikken. In tegenstelling tot voorbeeld 2..

Ow en drop de koop nu knop op categorie pagina’s, geen mens die er aan denkt om dat daar al te gaan doen !

En voor de eigenlijke productpagina’s hetzelfde principe..duidelijk, overzichtelijk te werk gaan zodat bezoekers vinden wat ze eventueel zoeken en weten hoe ze verder moeten gaan of terug keren.

5. Laten we er een marathon van houden

En dan die uitcheck processen…je moet een goed getraind atleet en 200% gemotiveerd zijn om vele van die processen tot een goed einde te brengen. Ook daar dezelfde opvatting dat een mens het zich niet zal ontzien om een extra stap te doen maar 5-6-7 stappen en daarna soms nog 2-3 stappen om te betalen via een 3e partij dat is er toch net iets teveel aan en daar vraag je eigenlijk aan je bezoekers van “duw op het rode kruisje in je browser !”

Is er een gouden regel : neen maar 4 stappen is toch wel ergens de limiet.

Andere zaken om op te letten : hoe dieper iemand in je verkoopstrechter zit, hoe minder mogelijkheden die je wilt geven om er uit te jumpen dus alle (standaard) navigatie dumpen, duidelijk aangeven op ELKE PAGINA welk traject er moet worden gevolgd, waar ze zich bevinden en wat wat er moet gebeuren.

Er zijn nog tal van zaken die ik hier kan opnoemen maar als je die kan fixen ben je al behoorlijk op de goede weg :o

ANDERE ARTIKLES

SCHRIJF JE HIER IN VOOR ONZE GRATIS CURSUS

Ontvang onze gratis video cursus en leer hoe je door enkele eenvouige zaken toe te passen meer uit je bezoekers haalt !

Voornaam

E-mail

Wij respecteren uw privacy , gegarandeerd !